Wednesday, July 14, 2010

Biz-bod

Petang tadi waktu aku tengah sibuk menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh bos yakni mencari lampu meja, berlaku sesuatu yang memang membuatkan aku rasa *facepalm*


Sambil aku merayau sekitar kedai lampu kat Bukit Tinggi, aku ternampak la ada couple ni tengah bergaduh. Sebagai rakyat Malaysia yang penuh dengan sikap apathy dan taknak ambik tahu hal orang, aku pun buat tak tau la pada couple tersebut. Ye la, hal rumah tangga orang buat apa pulak aku yang berumahtangga dengan kucing ni nak ambil tau.

Sekali, budak lelaki tu pukul awek dia! Aku yang waktu tu dah walk past the couple pun terhenti seketika. Betul ke apa yang aku nampak ni? Kes domestic violence happening out in the open? Sebagai seorang wanita yang bersikap feminis aku pun patah le balik. Tapi aku hesitate. Kalau aku masuk campur kang silap-silap aku pun kena pukul sekali. Lagi pun taknak la biz-bod. Aku linger dekat kereta aku dengan perasaan berbelah-bagi. Nak tolong ke taknak? Budak pempuan tu nangis-nangis minta boyfriendnya lepaskan tangan dia. Tiba-tiba muncul pulak perasaan prihatin, kasihan dan yang utama sekali, curious. Aku pun approach diorang.

"Er, awak berdua, sori, saya tak niat ganggu, tapi ada apa-apa masalah ke?" Inila soalan bodoh yang aku ajukan. Mesti budak lelaki tu pikir, memangla ada masalah cik kak oi, tak nampak ke saya pukul awek saya tadi. Hampeh punya budak. Nasib baik dia tak jawab macam tu, kalau tak memang aku sumbat roti Gardenia dalam mulut dia (the only weapon I have).

"Akak tanya la budak bangang ni, ada ke keluar kereta pastu terus lari lintas jalan? Sib baik tak kena langgar tadi tau! Bodoh, bangang!" kata budak lelaki tersebut. Adoi. Bukanla niat aku nak wish ill upon people, tapi kalau dua-dua kena langgar pun takpe. We don't need anymore stupid people in the world. Aku pun pasang muka unimpressed wolf (tm) aku.

"La, takkanla dia lari lintas jalan pun awak nak pukul dia? Apa masalahnya?" tanyaku dengan muka dan suara yang toye.

Ok, aku malas nak tulis dialog, tapi budak lelaki tu kata yang awek dia tuduh dia ada pempuan lain. Gaduh gaduh gaduh, bila sampai ke tempat tu (I'm guessing at the traffic light across the road) budak pempuan tu terus keluar kereta dengan niat nak lari dari boyfriend dia. Boyfriend dia kejar, gaduh lagi, jerit jerit (at this point aku lalu sebelah diorang) lepas tu kena sedebik. 

Unimpressed Lily: Erm, saya taknak tau masalah korang, tapi korang sedar tak yang kita ni berdiri depan kedai? Nampak tak ramai orang tengok tu? Apa kata korang masuk dalam kereta ke, apa ke, kalau ye pun jangan la sampai orang tengok, nanti diorang panggil polis baru tau.

(Wah wah wah helpful nya aku ni)

Budak Pempuan: Akak, suruh dia lepaskan saya kak!
Budak Lelaki: Ey, aku nak hantar ko balik, bodoh! Jom balik!
Budak Pempuan: Akak, saya taknak balik dengan dia kak, nanti dia pukul saya lagi!
Passersby: *watches*
Shop assistants: *peeks from inside their shop*
Concerned Lily (to the girl): Ok rumah adik kat mana?
Budak Lelaki: Bangsar!
This is Lily thinking WTF: Jauhnya! Camne boleh sampai sini? (Amende la soalan bodoh aku tanya ni. Like I said, *facepalm*)
Budak Lelaki: Ada ke dia suruh saya ambik dia kat Putrajaya kak? Pastu sampai sini lari keluar kereta, buang masa aku je, bangang!

(At this point aku mula menyesal sebab tanya apa masalah diorang. Aku tak kisah tolong, tapi please don't off-load your problems to me. I don't even know you.)

Lily, who by this point is tired of the shit: Erm, ok...
Kawan diorang yang muncul out of nowhere: Eh, marila aku hantar ko balik.
Budak Pempuan: (Nama kawan - didn't catch it), ko jangan sibuk la!!! Ko dah kantoi tau tak, aku nampak ko kat Unisel dengan (someone)!
Kawan dengan muka WTF: Eh, (someone's name) memang belajar kat Unisel...
Lily, who just wants to buy her fricking lamp: *sigh* (nampak polis datang) Ha tu, polis dah datang, lantak korang la, saya tak tau...

Dengan ketibaan polis ke situ aku pun quietly take my leave. Biarlah polis yang settle, it's out of my hands. Aku pun sambung survey lampu. Waktu nak keluar dari parking aku lalu depan diorang lagi sekali, polis dah separate kan diorang to be interrogated. Teringin juga aku stay nak tengok kesudahan drama ni, tapi cukup la sekejap aku enter frame. 

Conclusion:
1. I am strongly against domestic violence, guys hitting girls, guys hitting guys, girls hitting guys, girls hitting girls (speaking from personal experience here) and humans hitting cats.
2. Prihatin ke penyibuk? Where does one draw the line?
3. Relationships can be complicated. I hope my relationships (with anyone) won't be like this. 
4. I also hope to never embarrass myself in public like this couple just did.
5. At last jumpa jugak lampu study yang simple design dan cahaya putih for just RM38. So expensive meh. Masa aku belajar dulu lampu study 20 ringgit je, dah tu merata ada jual. Student zaman sekarang dah tak pakai lampu study ke?

4 comments:

ajjah said...

PRIHATIN..!!!

thanks Lily, at least you tanya.. :) thanks sebab jadi citizen yg prihatin, yeah it could be dangerous jugak mana tau he hits u ke kan.. but u still asked them, thumbs up..!!

Lily said...

huhuhu sian tengok budak pempuan tu nangis...time tu fikir tak kisah la sapa yang salah @ mula gaduh dulu tapi the boy has no business hitting the girl, in public pulak tu. Need to stand up for women's rights

Nia said...

itu prihatin la oiii! zaman sekarang takde menyibuk2 lagi. kita semua MESTI jadi penyibuk. ko ingat budak perempuan kecik yang mati kena sepak dengan bfr mak dia kat padang bola dulu tu? org ramai kat keliling tu, tapi semua tengok aje sebab tak nak jadi penyibuk. lps tu ada satu alsan lagi, takut kena pukul. WTF!!

Marina Fazzly said...

org takut kejadian sebegini...x berani nak masuk campur...takut kena maki hamun pulak karang...

go go gajet! TAHNIAH kepada akak..